Kunstiring


SISUKORD:


KAUPO PAABO,
ASKO KÜNNAP


            The road goes ever on and on
            Down from the door where it began
            Now far ahead the road has gone
            And I must follow if I can
                               J.R.R. Tolkien

Tegemist on kohaliku kontseptualistiga. Laps jääb ellu, ema sureb. Teed on põhjatud, vanker kõhuni sees. Sügis. Lapsepõlv üksluine ja piinavalt pikk. Ikalduseaagta ikaldugeaasta järel nagu helmed keel. Isa läheb ajalehti tooma, püssi kaasa ei võta, tagasi ei tule.

Teet saab kaheksa aastaseks. Internaatkodus vanematest ei räägita, vanaisa elab metsas. Tal on seal pesa. Näe, vili loob pead. 14-aastanena võetakse Teet kunstiringi. Joonistab loomi ja linde. Juhendaja, vana tunnustatud konseptualist, toob kodust natüürmordi tarvis õunu ja sibulaid kaasa.

Teet on 22-aastane, küla peal hüüavad Asiks. Tüdrukud narrivad, ei lase ligi, poiss kusevat alla. Sõjaväkke ei võeta, paigaldab elektrikarjuseid. Põuane suvi, kraavides ei tilka vett.

Hommikul on herefordid murtud ja poolenisti söödud. Mehed lähevad kurjalt metsadesse, kaheraudsed laetud. Mõne hundi lasevad, enamik pääseb pagema. Toovad laanest metsiku mehe välja. Inimkeelt too ei kõnele, naeratab sõbralikult ja äraolevalt. Eespere hurtsikust möödudes hakkab kulupäine vanur kätega vehklema, kummaliselt häälitsema. Teet tunnistab ta oma vanaisaks. Jõuab talv ja külmunud linde vedeleb jõejääl.

Matused matuste otsa, argipäeva polegi. Teet 33-aastane, jääb vasakut kätt pidi pizzamasina taignarullimismehanismi vahele. Vaikides vaatleb ta tekkinud loiba, liigutab seda ettevaatlikult, näeb aknast õue. Rahe. Baari köögitüdruku kiljumise saatel pistab ta ka oma teise käe masinasse.

Sügisel on supelrannad inimtühjad. Teet ujub koos hüljestega piki rannikut.


ENNO PIIR

ÜHISELAMU KOHTA

Elu ühiselamus tundub patoloogiana. Mõned elanikud on selle omaks võtnud.

Ühiselamus võib kohata inimesi, keda ei soovita kohata. Vahel tuleb nendega vestelda. Mõnikord võib kohata ka meeldivaid inimesi.

Ühiselamus möödus üks päev ekstsessideta. Öö siiski nii rahulik ei olnud. Üks kodanik põhjustas avarii kanalisatsioonisüsteemis. Hommikuks oli keegi öö jäljed kaotanud.

Ühiselamus karjus keegi. Meie korrusel. Naabrid need ei olnud. Külalised ka mitte. Võib-olla olin see mina.

Keegi kasvatas ühiselamus rotti. Rott kadus ära. Koristaja leidis koridorist mõned ekskremendid. Rotti ei leitud. Ühiselamus on elanikel vähe ühist. Mõnes ühiselamus on dushiruumid.


HEIGO SEPPEL
KAUPO PAABO
ASKO KÜNNAP

NGOSKI LINNAPEA JÕUDIS ÜHEL PÄEVAL JÄRELDUSELE, et ta on kuidagi eriliselt ja ainulaadselt loll inimene. Ta läks tülli kõigi lähemate naabritega. Lühidalt: solvas oma poega ja põgenes kodunt, võttes ühes vaid karbitäie süstlaid. Tunnistajate sõnade kohaselt tegi ta vahetult enne lahkumist koerale nägusid. Miks? Miks tekkis trollis tulevahetus? Kas suundus linnapea otsima tõde? Oli see vaid hetkeline kapriis või aastaid kestnud närvesööva töö tagajärg?

Jõudnud pealinna, vahetas ta nime, ajas ära habeme, lõikas maha kõrvad ning vahetas veelkord nime. Seejärel, tundes end väljapuhanuna esimest korda paljude aastate järel, asus ta tagasiteele. Lõpmatud tehasemaastikud terendasid läbi kollase udu. Ööbides kõrtsis, millel kummalise kokkusattumise tõttu oli tema nimi, jõudis ta mõnedes asjades selgusele. Neid oli kolm nagu tavaliselt. 1) Kõik eelnev on olnud vaid sisseauhatus. 2) See mis on olnud ei ole veel kõik. 3)Kõik alustatu peab jõudma lõpuni, mis kujuneb mõnevõrra üllatavaks.

Hommikul ärgates leidis ta oma peost jaheda niiske kivi - nii umbes tuvimana suuruse. Siis mõistis ta, et enamik inimesi elab oma elu ära, saamata iial teada tuvimuna tegelikku suurust.

ANTONIO Lboil, kaluri pojal, oli raskekujuline ferrotromofiilia. Kolmekümnekolmeaastaseks saades suutis ta end oma kaladekesksest maailmast lõplikult lahti rebida. Ta lõpetas üksildase erakuelu. Päeval, mil Antonio saabus asulasse, olid tema vennal, Andreasel, kelle olemasolust polnud üksiklasel aimugi, pulmapidustused. Noorik pärines Saare suguvõsast. Saabunud võõra kohustuseks sai tavakohaselt ohvrikonna hingetuks kägistamine. Huviga jälgis Antonio, kuidas konna silmad tuhmusid ja seejärel kollakaks tõmbusid. Tööhoos ei märganud ta tekkinud hirmunud vaikust. Kõigi pilgud olid peatunud tema paljastatud käsivarrel. Päevitunud nahal ilutsev peremärk kuulus kergesti tunnistatavate hulka. See sõõrjas suguvõsa sümbol oli peigmehe lõuale põletatu täpne koopia

Ookeanilt tõusis vihm. Kas mitte vanaisa ei maininud selle tervistavat mõju aedviljale?

Antud juhul tähendanuks see sadu õnnetut abielu, millest vastavalt dogmale, päästab vaid pruudi viivitamatu hukkamine. Vaevu saadi neiu säga selga kinni köidetud, kui piduliste hulgast komberdas esile kulupäine vanur, keda pulmades polnud juba aastaid näha olnud. "Pidage", hüüatas äsjamainitu. Tema seletuse kohaselt, kehtib juhul, kui kägistusrituaali sooritanud võõras osutub peiu vennaks, hoopis haruldasem tava, mida ta aga kahjuks ei mäleta. Rätsep, kui küla vanim ja väärikaim mees, asus kohe koidikul teele Suure Arhiivi suunas, mis asetses teisel pool mäeahelikku.

Vennad, veel samal ööl pidanud nõu, Otsustasid külast põgeneda. Enne seda võtavad nad osa kaheksateistkümne päeva pärast algavatest Kevadpidustustest, mis saavad kestma järgmise kuuloomiseni.

Andrea, lapsest saati tundnud huvi nipsasjade vastu, on andunud oma salajasele kirele, Antoniost maamõõtja saanud on. Ühel oma rännakul lõunapoolsetesse provintsidesse peatub ta kõrtsis "Püha Dustas". Õhtul sängi heites, jääb ta silmitsema sügavas unes toanaabrit, kelle avatud peopesa meenutab talle mingil määral tema suguvõsa sõõrjat peremärki. Hetkelise inspiratsiooni välgatuse mõjul poetab maamõõtja sellesse pihku pisikese valge kivi. Hommikul kohtab Antonio kõrtsisaalis oma üllatuseks venda, kellest ta aastaid tagasi põgenemisööl tihnikus juhuse läbi lahku oli läinud. Andreas tunneb huvi, kas tema ei tea, kuidas oleksid sündmused arenenud, kui nad oodanuks ära sõnumi Suurest Arhiivist. Vend ei tea.

Tegelikult ei jõudnud langetõvest vaevatud vana rätsep iialgi Arhiivini. Ränga haigushoo tagajärjel unustas ta ettevõetud teekonna eesmärgi ning asus elama lesknaise juurde Mangooli linna. Vanamees sureb seal 84 aasta vanuses. Külarahvas, oodanud traditsiooniliselt kuus aastat, saadab rännakule uue saadiku - küla vanima ja väärikaima mehe. Nii kordub see läbi aastakümnete kuni vihmasel päeval, kaheksateist päeva enne Kevadpidustusi, valmistub selleks teekonnaks A. Lboil. Juhtum on kantud Suurde Arhiivi.


ASKO KÜNNAP

SEE SUVE SUURED KUUMAD PÄEVAD

Must pudel külmkapi riiulil
Kes teab mis selle sees
Öösel kui ununes heita
Sängi ja magamine meelest
Krabiseb vaikus sa mõtled
Kes teab mis selle sees
limonaad  piiritus?
Kuseproov?
Kroonlehed langevad lõdvad
See suve suured kuumad ilmad
Näota inimpea pargialleel
Heidutav elupuu varjudest
Too sametil heledam laik
Kahvatu ilmetu küsija:
"Mis on selle pudeli sees?"

JÄRJEJUTT: Tolm kirstus

Ja nii me lamasimegi seal kirstus kolmekesi, keha keha vastas tihedasti koos. Läbi väikese prao nägin vaid mina tegelikku olukorda: meid oli viidud sügisesse metsa, kus hõrk tuul pillutas lepalehti tuhandes kaares laiali ja neid tuli aina juurde. Hoolimata sellest kargest sügisõhtu tuulest oli meil palav. Ja pime. Üksnes läbi kaaneprao hingis punane valguskiir. Äkki juhtus midagi väga ootamatut. Kirstu tagumine serv hakkas tasakesi tõusma ja kahe minuti pärast oli meil väga paha. Kirst seisis nüüd ühe otsa peal püsti, ent meie kirstus pea peal olime küll. Ebamugav oli. Sain aru, et oleme lõksus. Koer, kes siiani oli üksnes vaikselt niutsudes talunud seda meeletut rõhumist, eritas raske lõrina saatel sülge ja maomahlu. Mina ja härra Istvan Molnar üritasime tasakesi laulujoru üles võtta. Midagi ähkimise ja mõmina vahepealset õnnestuski oma kõhnadest kopsudest välja pigistada. Laulsime umbes kuus rahvalaulu, millede harmoonia ja sügav juhuslikus üllatas meid endidki.Selgus, et teame härra Molnariga palju sarnaseid laule. Kahjuks kaotas härra Molnar peagi teadvuse. Nüüd jäin veel üksi mina, kuna hullunud koera me Molnari-härraga juba surmasime. Nüüd, 42 aastat sellest juhtumist möödas, suudan ma juba rahulikult seista, istuda, kõndida ja mõelda. Osale sündmustest aga ei oska ma tänini seletust anda või olen juba põhjused unustanud. Näiteks ei tea ma miks me ronisime sinna kasti keset teed ja veel kõik kolmekesi. Ka ei suuda ma taibata, kuidas pidasin ma vastu need 104 ööpäeva kirstus lamades ja ainult kohalikust lihast toitudes kuni suusata@ad meid leidsid. Mu praegusel olukorral ja elul ei ole midagi viga.saates vanaduspäevi rahu ning küllusega õhtuse, olen ometi peaaegu võimetu suhtlema teiste inimestega. Mõttes meenutan rabavaid väitlusi härra Molnariga, kes koos koeraga kord tahtmatult päästis minu elu. Koertest tean ma veel vaid ühte lugu, kuid sellest juba ehk järgmine kord.

RAUL LIIVA

MULL

YKS MULL LÄEB YLES
TEINE LÄHEB KIIREMINI
KOLMAS NEIST KIHUTAB MÖÖDA
NELJAS EI OLEGI MULL
VIIES ON KUUENDA SÕBER
JA MULLE ON TUHANDEID
KÕIK PISUT EELMISEST YLE
KOOS JUSTKUI YHTEMOODI
VAID NELJAS ON ERAND
SEST TA POLE MULL

Raul Liiva

Kaseveed on tulnud
valan ja ise ei joo
endale teise toon

Tuvid taara ...

Tuvid taara tänaval
peavad konna päeva
süües koledat kala

Valamust valivd välja
kadunud aarete saare

Tuvid taara tänaval
nokivad sitast saia
kurivaim ajab nad ära

Viimati viskasin
suuremaid konni
suurema kiviga
seinale laiaks

ise ei heidaks
Lahtise kõhuga
kivile pikali
soolikad suus

Asko Künnap

Surnuks suvitatud suvi. Higi haiseb ja haiseb seisnud vesi. Mullavõru ümber suu. käekühvlid kardulaist parkunud. Sõnnikuhunnik vastu elutoa akent. Pojad trillallaa-trallallaa Tallinnas, tütar Kaagveres kasvada. Laibad randuvad Praagas, laibad, angerjad piilumas kavalalt suust. Laibad Väänas ja Võrus. laibad Mustvee all ja Mehikoormas. Me siin seisame. siit teile saadame postkaarte. Singi karva seljad väikestel. väikestel. väikestel. lihtsatel. lihtsatel inimestel. Surnuks suvitatud suvi. Kodus Orumetsa singel aknalaual tõrvaks sulanud. voolanud maitsetule vaibale Mustamäe korteris. Kõik kokku on kolhoosikeskus, kõik kokku on traktoripark. kruusakarjäär ja nutriafarm. Kõik kokku on me rottide metropol. vaaraosipelgate Giza. Kakskümmend põlve kartulinäoliseid pardijalgseid esi- ja esivanemaid silmili orjanud maad, enne, kui siia sa said.

Kus on te löödud põlvkond? Tuul kuivand põhuprahti Van Goghi põldudel lennutab. Suvi on mädanevad haavad. tänavatel punased, kärnased, taagased tänavatel, kodutud kerjavad tänavatel. Tänavatel pimedad laulavad, et vaherdel vigurid lehed. Tänavatel, tänavatel tudengid. On mingid aastad, märgid, Lillelapsed haisevad tänavatel. Kitarr ja ohakaõied. Tänavatel tänavakunstnikud suitsukonide nägu slaavlased - maalivad tänavaid. Pulukad krääksudes kisklevad. Liha liigub, voolab tänavatel Lillad lipud haarake! Väljuge! Välju tänavale, Miki Hiir! Värramees, kupeldaja, ärikas. Näärimees, naisemees, naine-mees.

Suvi on mädanevad haavad. Suvi on soolane kastehein. Lalin: Kus on me kord kadunud, kord löödud, kord petetud, kord sõjaeelne või -järgne või -aegne maniküürita küünteta põlvkond.


Asko Künnap

HOMMIK

MA TAHTSIN ÖELDA, EI MA ÖELNUD
SA VAATASID JA VIST KA NÄGID
KÕIK KOGU ELU AINULT MÕELNUD
JÄRSK MUUTUS MEIE VAHEL MÄGI

ON ÕHTUST HOMMIK KASVAND KÕLE
HÄRM, PORIL KILE, KATAB PUID
UUS PÄIKE NÄITAB KÜLMALT PÕLEV
NULL NÄOGA NUKRALT ÄRGANUID

MA ÜTLESIN, ENT LIIGA VÄHE
ET TEELE, TEELE KUREKESED
MA ÜTLESIN MIS JUHTUS PÄHE
SEST JUTT ON NIIGI LUULETUSED

Kadriorg

KADRIORG KASSIDE KARJAMAA
VÄSINUD MAJADE LABÜRINT
SUVITI SIINGI JU KASVAVAD
HOOVIDES KUMMEL JA PIPARMÜNT

LÕPUTA SÜGISE TÄNAVAD
ALATI SÜGISE VÄRVIDES
ELU ON HETKEGA ELATUD
SÄHVATUS SILMADES NÄRVIDES

KLAARILT MA MÄLETAN HILJUTI
ALLES SEE OLI HETK TAGAS 
KUHU KÕIK KADUSID HÄÄBUSID
VAIKIDES LÄKSID KUI MAGASIN

RATASTOOL AINUKE AITA MIND
VÕTA MIND SÜLLE VII LÕPUNI
SADAKOND KAADRIT VEEL VÄNDATA
JA JÕUAME LUMISE TIPUNI

VÄGA AUSTATUD AJAKIRJA TOIMETUS

Olen teie ajakirja üks austajatest. Kirjutama sundis mind number see ja see. Ma ei suuda enam nii elada. Kirjutan teile, et abi saada. Kujutage endale ette, et olete kuueteistaastase tütarlapse vanemad. Ma pole just teab mis kirjamees. Kirjutan teile esimest korda. Olen kimbatuses ja tahaksin teada. Elus esimest korda kirjutan ma. Sooviksin teile kirjutada. Võtsin kaua hoogu.

Asko 19 a.


Raul Liiva

Ma kirjutan hoopiski taevast
Ja ilust mu enda ümber
Kuid mitte kajakaist valgeist
Kes prügimäel leiavad õnne
Ei luikedest kes oodates talve
Peavad kaotama ilusa kaela
Ei tuhandest inimsööjast
Kes taimetoitlaseks saand
Ei paaridest suudlemas teedel
Kes üksteisest vaatavad mööda
Ei lilledest mis nii kaunid
Ja ei mõtle et nendes on ilu
Ei argusest iseendas
Ei õnnest mida ei ole

Surm ootab veel
Kõik on nii ilus
Kuid kuniks kas kaua
Ei tungi veel tumedus ninna
Surm - tema kaunid
Rinnad ja sääred
Naba ja nägu
Mis sellest tuhm
Surm ootab veel
temal on aega
Suitsu teeb pargipingil
Aega teeb parajaks
Sekundeid loeb
Surm ootab veel
Kõik on nii ilus
Mis sellest et roosade pilvede
teine pool tundub must
Roosade pilvede vahel
Sõuavad lumemehed
Otsatus limusiinis
Lumivalgukesed küüsi närivad
Ootavad viimast trammi
Mis lõppu sõidaks

Asko Künnap

Õhtute sume surimuri

Kohe hämardub taevas präänikute maal. On see värvideta, varjudeta pimedusse pöörduv talveõhtu. Sellist oleme me kõik näinud. Veerandvallali tagatoa ukse vahelt näen köögisolijate varjusid. Nemad seal köögis on kuidagi vaiksed, liigutavad end aeglaselt, teevad aega parajaks, nemad kõik. Teevad juba neljandat päeva. Väljas läks pimedaks. Mu vennad, kokku kolm, peaaegu tuhat, tõusevad häirituina ja liiguvad läbi tubade. Pärast mu voodisse jäämist on maja kasvanud, korter paisunud. See veider ekspansioon kiireneb päev päevalt, või õigemini ööst öösse, sest just öösiti aiman ma, unetu, kuidas ruumid ruumis paljunevad, avarduvad hiiglaslikeks.

Mu kodu on muutumas labürindiks.

Mu vennad esindavad oma käitumisega soliidsust ja loomupärast kombekust. Uste sulgemise ja avamise märkamatuses annab neile silmad ette vaid vanaonu. Ta on väga halb inimene.

Minust kõneldakse palju ja poolihääli, minu asju korteris tõstetakse riiuleilt kohvritesse ja tagasi, pakitakse kokku ja lahti. Korter on märkamatult täitunud vanade päevapiltidega. Nendel seisan ma lapsena. On meeleolu nagu demonteeritaks lõbustuste parki. Helgel suveõhtul, helges õhukeses kurbuses. Atraktsioon on lõppenud. Järgmisel aastal ei pöördu lunapark siia linna tagasi.

Ja mõnikord on meeleolu nagu ehitataks midagi. Midagi suurt ja vormitut, ilma projektita. Ehitatakse pimedas.

Mu ema kõneleb minuga tühjast - tähjast, katkestab järsku poolelt lauselt ja põgeneb kambrist. Ma olen tulnud koju et jääda. Kohe hämardub taevas präänikute maal.


RINGI KUNST

Kuidas ütlevad kunstnikud:"TEHKE AVANGARDI - SEE ON LIHTSAM TEHA."

Ringi Kunst on otseselt lähtuv kultuurrahvaste nikerdamistraditsioonidest - on seega laiadel rahvahulkadel sügaval südames. Sisu on ikka sama - lisandunud on vormiline novaatorlus. Ringlerid on õnnetuseks omaks võtnud GESAMKUNSTWERK'i pseudoideed. Nende haardesse on sattunud kirjanduse, muusika, kujutava kunsti ja kosmonautika muusad. Ei puudu palju, et ka matemaatika ja alkeemia alased tööd kaunistaksid Ringi nimbust kuldse säraga. Ringi kunstnikerdajad tahavad kõike teha ise. Nad on oma juuri diletantismist toites tunginud sügavale dekadentsi. See just ongi imelik. Kui kriitikud räägivad manitsustega võltspaatosest ja pseudokunstist, hüüatavad Ringi liikmed pilke vahetades üksmeelselt "MM ZASME" ja tormavad uute ideede mõjul jälle töötubade vaikusse hauduma. Kollektiivse loomingu värdjalikkust kasutades on sageli jõutud reaalsete tulemusteni - käsitöö ja kirjatükid. Veel üks asi, mis Ringi iseloomustab - midagi pole välja mõeldud (tihti polda selleks võimelised) - kõik on kujunenud. Nagu inimkond - ikka samm-sammult,eos eose järele. Kõik, mis tulnud, see ehe, sageli eheduse tõestamiseks lausa valetatakse, fantaseeritakse, mõeldakse välja, minnakse ise õnge ka. See on hämamine. Ringlerid kujundavad ise ka juhtiva kriitilise suuna ja moodustavad publiku ladviku

RINGIST:Kunstiringil on põhikiri. See on rektori käes. Ring püsib koos tänu rangele reglemendile. Ringi liikmeks on võimalik astuda, aga see on kohutavalt keeruline. On väga palju inimesi, kes ei saagi saama Ringi liikmeiks. Osa asju on salastatud - neid ei tea keegi,vahel keegi näeb unes, kellelegi tundub.

Ringil on sügavad traditsioonid, tema eelkäijaks on inimkond. Suhtlemiseks rahvahulkadega kasutatakse ebaregulaarset ajakirja "Kunstiring", kaootilisi näitusi, sündmusi, imbumist instantsidesse, salajasi vahendeid. See, kes midagi teeb,on toiminud hästi.

Mida annab kunstiringi haridus. LIIKMETEST SAAVAD: KUNSTIKORÜFEE, SULESEPP, TANTSULÕVI, LAVATEGELANE, MASINATE JA MAJADE VÄLJAMÕTLEJA, HINGEARST, UURIJA (ASJADE JA NÄHTUSTE), TUBLI PEREISA, NEGATIIVNE KANGELANE (SANGAR).

Hariduse omandamise viisid. VABA VESTLUS, FÜÜSILINE KONTAKT, UNENÄOD, ÜKSTEISE SALAJANE JÄLGIMINE JA JÄLJENDAMINE, KÕVA TÖÖ, ÕIGE TOITUMINE, ENDA ÕIGE ÄRANÄGEMINE JA SELLE JÄRGI TOIMIMINE, OSALEMINE SÜNDMUSTEL JA ETENDUSTES, RÄNDLEMINE JA MAAKUULAMINE jne.


[pilt siit puudu]
Pärnu linn kodusõja keerises
Teiste põgenike hulgast eralduvad selgelt
Kunstiringi liikmed

[Seda sina ei näe..]


Asko Künnap

TULIN LINNAST TALVEÕHTU
LUMESADU KARVANE
SEE TA OLI JÕULULUMI
ROHKEM VIHMA SARNANE

MÕNI AUTO HOOTI JALA
TEAD JU ISE PÜHAPÄEV
HÄÄLETADES KOHMETASID
KINNASTETA MINU KÄED

VIIMAKS PEATUB ISTUN SISSE
VANA MOSSE HALLI KARVA
KAS SA TIHTI NÕNDA MAANTEEL
VALETAN ET HARUHARVA

TULIN LINNAST TALVEÕHTU
LUMESADU KARVANE
SEE TA OLI JÕULULUMI
ROHKEM VIHMA SARNANE


LOEN TEMPLI PEALT PÄEVA
LOEN PABERIST LÕHNA
SUST KUU KUMAB LÄBI
SU KÄED ON NII KÕHNAD

LOEN KÄEKIRJAST SÕNAD
JA PUUDUVAD KOMAD
SU LOOKLEVAD LAUSED
MUIST LEITUD MUIST OMAD

LOEN SARAPUUST ÕIED
LOEN ÕITE SEEST MÄRGID
SU KIRJADEL TOLMPRUUNID
VÕÕRAMAA MARGID

NII OLLA ET EI HARJUKS
EI HARJUKS IIAL ÄRA
KUI ÕHTU TOIDAB VARJE
JA KUHTUB VASEKS SÄRA

MÄRG RONGIAKEN KOGUB
VEENIREKS RASKEID TILKU
EI JÄTAKS MÄRKAMATA
ÜHT MÄRKI TUKSET PIIKU

EI JÄTAKS ELAMATA
MURDOSA HETKE VÕPPEST
MEID VIIVAST VÕTJAST AJAST
SEST SÖÖVITAVAST HAPPEST

KÄÄR PUNAST LÄÄNETAEVAS
ÖÖ AURAB SAMETPIME
NII OLLA ET EI UNUKS
EI UNUKS NÄGEMINE

Krabach

Asko Künnap ja Heigo Seppel

Udu oli jõelt juba lahkunud oma päevasesse asupaika. Kuhu küll?

Toonasel õhtul tabatigi röövel Krabach. Täpselt nädala pärast, hommikul kui rändroimar oli toibunud koomataolisest shokiseisundist, kuulutas linna meer Izban alanuks kauaoodatud kohtuprotsessi. End taas linnatänavail julgelt tundev kodanikkond nõudis avalikku hukkamist.

Piletid kohtusaali olid viimseni välja müüdud. Maksuvõimeline koorekiht sisenes sammastet ruumi väärikalt, parmupilli kutsel. Kiunatas gitarr. Neitsid minestasid, lapsi ootavad noorikud pöörasid pilgu kõrvale, vanurid pomisesid jõuetuid sajatusi kui ubadel ja vähjalihal kosunud Krabach poodiumile tõusis. Ta oli tõesti väga kole. Heitluses pragunud prillide tagant viskas süüalune hindava pilgu tunnistajateväele... Tõotas alata järjekordne sajandiprotsess. Üldise aplausi mõuhatades sisenesid julmurist prokurör ja noor advokaat Helena K. F.

See sulnis neidis, rändroimari enese poolt korduvalt vägistatud, osutus ainsaks juristiks kes nõustus röövlit kaitsma. Selle fakti kaudu järeldame, et Krabach ei omanud lindprii staatust.

Protsess vältas kuid. Lõpliku otsuse teatamise hetkel rabas kõiki ootamatu tragöödia - dr. phil. Helena K, F. võttis eneselt otse kohtusaalis elu. Sõnad "ma ju armastasin teda ", surid tema huulil. Ootamatus järgnes ootamatusele - publiku pettumuseks ei mõistnudki kõrge kohus jõõrast sadisti hukkamisele. Kurdistav pahameelesisin oli igati põhjendatud - Krabach Liddemon, Krabachi poeg alias magister Verbeste, mõisteti vangistusse vaid kaheteistkümneks kuuks. Oli jaanuari keskpaik.

Kinniste uste taga oli äravalitute loozh otsustanud esmakordselt tarvitada eksperimentaalset karistust, Ümberkasvamise Kahtteist Kuud. Suurest Arhiivist leiame mainitud meetme täpse kirje1duse. Selle põhjal taastamegi Krabachi kulgemise läbi aastaratta.

ESIMENE KUU. Krabach ärkab läbitungimatus pimeduses. Põrand põse all on pehme. Kõik on pehme, pime ja karvane, õhk on umbne. Umbne ja unine. Isegi toit, mida Krabach aeg-ajalt käsikaudu kobades pehmel kummitaldrikul serveerituna leiab, on pehme, pisut karvane. Seinad summutavad tema valjemadki röögatused, mis sagenevad kuu lõpu poole.

See oli jaanuar. Päevad piinarikkas pehmuse embuses sarnanesid aastatega.

TEINE KUU. Krabach leiab end kuubikujulise kambri sisepindadelt lõputuna lõpmatusse peegeldumas. Mõnikord tunnetatav gravitatsioonijõud lubab arvata, milline pindadest on põrand, millised seinad ja lagi. Ruum on küllalt jahe. Röövel ise on rõivastatud liibuvasse nikkelkostüümi. Korrapärased vihmahood pesevad sillerdavad toidujäätmed ja rooja. Juba nädala möödudes on vangi väljaheited värvunud hõbedasteks.

See oli alles veebruar. Ikka veel vaikus. Enese lohutuseks loopis Krabach oma peegelläikivat metallkaussi kilinal vastu seinu.

KOLMAS KUU. Alul see tundus isegi vaheldusrikas ning meeldiv. Muusika. Pikk ja kitsas praosarnane vangikong võimaldas ümberpöördumist vaid oma nishidega laiendatud otstes. Pidev vaikne viiulivigingi ei mõjunud esimestel päevadel närvesöövalt, isegi kergendusttoovalt. Krabach oli taimetoidul. Tund tunni järel valjenes märkamatult kesine viiuliviis. "Bolero", taipas Krabach.

NELJAS KUU. Aprilli veetis Krabach külmutatuna jääs.

VIIES KUU. Sulanuna ärgates on Krabach kaotanud ajataju. Püüdlikult kordab ta enesele valjuhäälselt oma nime. Lapsepõlvemälestused on juba räbaldunud. Ta hõljub kaalutus olekus hiiglamõõtmelises saalis, ühtlane valgus ja konkreetsete objektide puudumine ei anna vihjetki kui kaugel viibib ta ühest või teisest seinast.

Suurema osa maist veetis Krabach looteasendis. Ühtlaste vaheaegade järel kaotab ta teadvuse ning oli elustudes nii toidetud kui kasitud ja tundis peas mõnusat veinihämu. Ta ei häälitsenud enam.

KUUES KUU. Taas leidis Krabach end pimeduses. Ta ei suutnud enam tasakaalu hoida ning oli sunnitud liikuma käpuli. Samuti ei olnud ta võimeline määrama kohatud loomaliike. Aga neid oli palju. Lendavad, roomavad, ujuvad, lamasklevad ja puhistavad elajad ümbritsesid teda tema õnnetuses. Ta jäi ellu.

See oli Juuni, õilmitsev suve võidutsemine.

SEITSMES KUU. Seitsmenda kuu, juuli, kohta puuduvad meil igasugused andmed. Protokollis on vaid mainitud, et katsealune on kaalus tublisti juurde võtnud.

Siirdugem järgmise kuu juurde.

KAHEKSAS KUU. Krabach suudab vaevu avada silmi. Ta on neoonkambris. Tundetu ja apaatsena vaatab ta enese ümber. Toa kõikidel sisetahkudel vaevavad silma üheülbalised fluoreseeruvad siksakid, ereroheline kombineerituna kõrvetava punasega, kollane mustaga. Krabachit soonivad nailonist neoondressid. Ka pakutava toidu kallal on piinajad värvainete abil teinud oma töö. Krabach meenutab tagantjärgi õnnestavaina näivaid kahte esimest kuud.

Kõik eelnev on hämardunud tema ajus.

See oli juuli.

JÄLLE KAHEKSAS KUU. Katsumused jätkuvad. Kaheksas kuu möödub laulu ja tantsu saatel. Üllatav, ent kurjategija tajus rütmi. Veider kihk sundis teda kaasa laulma kõik need 31 lõputa pikka päeva. Ta oli rahvarõivas. Tuhanded, tuhanded rahvatantsijad kõikjal, seintel nägusad nikerdused, keerukad ornamendid.

Vangi vastupanu murtakse täiuslikult, kaovad koordi- natsiooni riismed.

See oli august.

ÜHEKSAS KUU. Tarkuse kuu september. Krabach käib koos lastega koolis kuid ta ise ei tea seda.

KÜMMNES KUU. Haridustee jätkub. Roimar liigub ratastoolis ja on ikka veel poolteadvuseta olekus.

ÜHETEISTKÜMNES KUU. Krabach tuleb teadvusele haiglas. Temaga tegelevad pidevalt spetsialistid - teda kaalutakse, mõõdetakse ja jälgitakse igat tema arglikku liigutust. Krabach kulgeb läbi otsatusse hääbuvate laboratooriumite. Eksisteerivad taas reaalsed öö ning päev, ent Krabachil on tõsiseid raskusi meie hulka naasmisega - tundideks vaibub ta koomasse või üritab pureleda. Ravitsejate püüded röövlit tema viimaseks vangistuskuuks ette valmistada, kannavad aga vilja, novembri lõpuks elab ta ööpäeva rütmis ning reageerib loiult oma nimele, suudab iseseisvalt toituda.

KAHETEISTKÜMNES KUU. Akna taga langeb laia lund, sõidavad saanid ja reed. Krabach sirutab käe aknast välja, peole kukub helves, võpatus, Kui avatud akna all hakkab mehel, vaatamata vanaema kootud kampsunile kõhe, läheneb ta nõdral sammul kenale ingliskaminale. Kontrastiks talvele väänlevad siugjad troopikataimed läbi tema luksuskorteri kõikide tubade, õitsevad lilled. Vaevu järjekordselt jahtunud, vahetatakse mitmekäiguline lõuna laual uue ja veelgi rikkalikuma vastu, mis jääb samuti puutumata.

Juba on Krabach harjunud kellade tiksumise ja löömisega. Õues ta veel ei käi, kuid korteri piires liikleb juba üsna enesekindlalt. Kuskil siinsamas, komfortses magamissalongis ootab teda säng, igaüks meist kadestaks tema rikkalikku garderoobi, margiküllast baarikappi.

On üks neist vaiksetest talveõhtutest tema uues kodus, kui uksele koputatakse. Umbes kaheksa paiku. Leentooli kägardunud Krabach tõstab pea, päris tükiks ajaks jääb ta nõndaviisi kuulatama. Koputuse kordudes ärkab temas miski ja ütleb:"Sisse." Kõrisev on Krabachi haäl pooleaastase vaikimise järel. Avanenud uksel seisab lahkelt naeratades keegi mees.

Armas lugeja, see on jõulumees.

Krabachi süda ei pea vastu.

Kaksteist kuud kestnud karistusaja lõpul suri roimari, vägistaja ja süütajana tuntuks saanud kurikuulus Krabach Liddemon, Krabachi poeg alias magister Verbeste kolmekümne üheksandal eluaastal Aravillevoni väikelinnas.


Ise tuli, aga aitasid: